ZARZĄD DRÓG MIEJSKICH W GLIWICACH
 
Strona główna o ZDM Inwestycje Kontakt
Serwis dla kierowców
Jak załatwić sprawę
Formularz kontaktowy
Oczyszczanie miasta
Przetargi
Nabory
Ograniczenie wjazdu

Kładka dla pieszych - Wrocławska

 


Już powstaje! Specjalne przejście dla pieszych! Na czas rozbiórki i budowy mostu w ciągu ul. Wrocławskiej przejazd dla samochodów zostanie zamknięty, ale ruch pieszych z inicjatywy Zarządu Dróg Miejskich będzie zachowany. Wszystko dzięki kładce dla pieszych nad rzeką Kłodnicą, po stronie ulic Banacha i Zimnej Wody, której budowa właśnie się rozpoczęła.
To także jeden z elementów prac przygotowawczych do tak dużej inwestycji, której zakończenie planowane jest w przyszłym 2020 roku.

Obecnie istniejący obiekt nie odpowiada już normom technicznym. Zastąpi go most o konstrukcji ramowej, którego nośność zwiększy się do 50 t. Mimo wielu zmian, obiekt wizualnie zachowa swój wygląd i charakter. Szacowane koszty inwestycji, to około 9 milionów złotych. Kwota ta, w całości zostanie sfinansowana z budżetu miasta. 

ITS - aplikacja

Ile zajmie dojazd do wybranego punktu podróży w mieście, gdzie znaleźć wolne miejsce do zaparkowania samochodu, w jakich częściach w Gliwicach trzeba liczyć się z pracami drogowymi? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań pomoże aplikacja przygotowana specjalnie z myślą o mieszkańcach naszego miasta, ale także dla tych, którzy do Gliwic przyjeżdżają.
Dzięki bezpłatnej aplikacji możemy dowiedzieć się także w jakiej części miasta znajduje się autobus, którym będziemy podróżować i oszacować czas, kiedy dotrze na nasz przystanek. Bez wychodzenia z domu możemy również sprawdzić jaką mamy pogodę na zewnątrz.

 

Zarząd Dróg Miejskich uruchomił stronę its.gliwice.eu i bezpłatną aplikację ITS Gliwice, z których można korzystać na urządzeniach mobilnych.
Aktualnie aplikację można pobrać na urządzenia z systemem Android ze sklepu Google Play lub skanując kod QR, który publikujemy poniżej. W ciągu kilku najbliższych tygodni zostanie również udostępniona wersja na iOS.


Projekt realizowany jest w ramach zadania „Rozbudowa systemu detekcji na terenie miasta Gliwice wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych, etap II”. Całkowity koszt projektu wynosi 29 399 318,19 zł. (85% kosztów kwalifikowanych), które udało się pozyskać z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Pozostałe koszty zostały pokryte z budżetu Miasta Gliwice.


 

Wlot ul. Zabrskiej otwarty dla ruchu

Otwarto dla ruchu wlot ul. Zabrskiej na skrzyżowaniu ulic: Jagiellońskiej, Zabrskiej i Konarskiego.
Kierowców prosimy o baczne zwrócenie uwagi na oznakowanie, zarówno pionowe jak i poziome, a także zachowanie szczególnej ostrożności. Ruch w tym miejscu odbywa się przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej.
Odcinek ul. Jagiellońskiej, od ul. Konarskiego do skrzyżowania z ulicami : Częstochowską i Ks. Hlubka nadal pozostaje nieprzejezdny.

Most na Wrocławskiej

Most w formie trójprzegubowego sklepienia znajdujący się w ciągu ul. Wrocławskiej już niebawem zostanie wyburzony. Zastąpi go most o konstrukcji ramowej, który będzie odpowiadał aktualnym normom technicznym, m.in. jego nośność zwiększy się do 50 t.

W Zarządzie Dróg Miejskich podpisano dziś (01.03.2019 r.) umowę na rozbiórkę starego, stuletniego obiektu i budowę zupełnie nowego mostu.
Mimo wielu zmian, obiekt wizualnie zachowa swój wygląd i charakter.
Most, którego budowa datowana jest na początek XX wieku znajduje się w niedostatecznym stanie technicznym, wymagającym rozbiórki.
Realizacja prac będzie wiązała się z koniecznością zamknięcia części ul. Wrocławskiej w rejonie prac i wprowadzenia zmian w organizacji ruchu.
W tej chwili zarówno wykonawca jak i Zarząd Dróg Miejskich wypracowują optymalne rozwiązania, które zminimalizują utrudnienia dla kierowców. Ruch pieszych w miejscu robót obywał się będzie specjalnie wybudowaną kładką tymczasową.
Wykonawca, któremu lada dzień przekazany zostanie plac budowy, będzie miał 11 miesięcy na realizację przedsięwzięcia.
Szacowane koszty inwestycji, to około 9 milionów złotych. Kwota ta, w całości zostanie sfinansowana z budżetu miasta.  

LISTA REMONTÓW - 2019

   

  Drogi Gminne
                                                                                     

ul. Rybitwy - remont nawierzchni jezdni i parkingu
ul. Syriusza - remont nawierzchni jezdni, chodników i parkingu
ul. Majakowskiego - remont nawierzchni jezdni
ul. Zakopiańska na odcinku od ul. Kozielskiej do ul. Radomskiej - remont nawierzchni jezdni
ul. Ligocka - remont nawierzchni chodników i jezdni
ul. Michałowskiego na odcinku od Tarnogórskiej do ul. Lublinieckiej - remont nawierzchni jezdni i chodników
ul. Kosmonautów II etap - remont nawierzchni jezdni i chodników
ul. Akacjowa - remont nawierzchni jezdni i chodników
ul. Czeremchowa - remont nawierzchni jezdni i chodników
ul. Fizyków - remont nawierzchni jezdni i chodników
ul. Kunickiego II etap - remont nawierzchni jezdni i chodników
ul. Bieszczadzka - remont nawierzchni jezdni i chodników
ul. Ziębia - remont nawierzchni jezdni i chodników
Aleja Sikornik I etap - remont nawierzchni

 


  
  Drogi Powiatowe

ul. Świętojańska II etap - remont nawierzchni jezdni
ul. Oświęcimska - wybrane fragmenty- remont nawierzchni jezdni
ul. Okrzei I etap - wybrane fragmenty - remont nawierzchni jezdni
ul. Kilińskiego I etap - wybrane fragmenty - remont nawierzchni jezdni
ul. Pszczyńska - wybrane fragmenty - remont nawierzchni jezdni
ul. Rybnicka - wybrane fragmenty - remont nawierzchni jezdni
ul. Pocztowa na odcinku od ul. Rymera do ul. Kujawskiej - remont nawierzchni jezdni i chodników
ul. Portowa - wybrane fragmenty - remont nawierzchni jezdni
ul. Rolników II etap - remont nawierzchni jezdni i chodników
ul. Kościuszki / Zygmunta Starego skrzyżowanie do ul. Ziemowita - remont nawierzchni jezdni
ul. Beskidzka - wybrane fragmenty - remont nawierzchni jezdni
ul. Tarnogórska - wybrane fragmenty - remont nawierzchni jezdni
ul. Nowy Świat - od ul. Kochanowskiego do ul. Rybnickiej - remont nawierzchni jezdni

 

   Zadania sondażowe
                                                                                    

ul. Marynarska - wykonanie nawierzchni z kostki brukowej
ul. Daszyńskiego - remont zjazdu do cmentarza
ul. Odrowążów - budowa chodnika od Sudeckiej do Nadbrzeżnej
ul. Cechowa - remont chodnika przy nr 8-10-12
ul. Cmentarna - budowa miejsc postojowych przed cmentarzem

Potrzebna zgoda na zajęcie pasa drogowego

 

  


Worki na gruz i odpady budowlane, kontenery, duże kwiaty w donicach, leżaki plażowe wystawiane przy kawiarenkach, na to i wiele innych rzeczy, które zajmują pas drogowy na terenie naszego miasta, należy uzyskać stosowne zezwolenie zarządcy drogi.  
Nawet na taką niecodzienną potrzebę, jaką zastali w jednej z gliwickich dzielnic inspektorzy Zarządu Dróg Miejskich, gdzie pół jezdni zajęto pod suszenie traw, powinno zostać poprzedzone wydaniem zgody.
Brak zezwolenia, skutkuje naliczeniem kary wynikającej z ustawy.


Zarząd Dróg Miejskich przypomina, że zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt  4 Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (DZ.U.2018.2068 t.j. ze zm..), zajmujący miejsce w pasie drogowym zobligowani są do uiszczenia stosownej opłaty za zajęcie pasa drogowego.
Otrzymanie zezwolenia, poprzedzone jest złożeniem wniosku (3 F), który można pobrać ze strony internetowej Zarządu Dróg Miejskich.
W razie jakichkolwiek pytań czy wątpliwości, pracownicy ZDM, dyżurujący pod numerami telefonów: 32 3008612, 32 3008613, 32 3008614, udzielają niezbędnych informacji i pomocy w wypełnieniu wniosku i dokumentów, które należy do niego dołączyć. 


 

Jak zawsze niezawodne - Wiśnie wonne

Co prawda to nie kraj kwitnącej wiśni, ale śmiało możemy myśleć o tym, aby pretendować do miana miasta zapełniającego się w pasach drogowych tego gatunku drzewem.
Prawdziwą aleję Kwitnącej Wiśni możemy podziwiać w Gliwicach na Placu Inwalidów. Jak co roku nie zawiodła i przepięknie zakwitła. Jej młode formy, jesienią ubiegłego roku, nasadzono między innymi na ulicach : Ziemowita, Czapli i Żwirki i Wigury. Te ostatnie nie są jeszcze tak okazałe jak rosnące na Placu Inwalidów Wojennych, ale z całą pewnością to tylko kwestia czasu.
Wiśnia wonna to nieduży, ale bardzo ciekawy i niezwykle pachnący gatunek drzewa, który doskonale aklimatyzuje się w mieście. Po okresie kwitnienia miejsce wonnych kwiatków zajmują równie efektowne, bordowe liście.

Próby i testy objazdu dla zamknięcia odcinka ul. Wrocławskiej

Jak zminimalizować utrudnienia dla kierowców, zamykając przejazd odcinkiem ul. Wrocławskiej na czas prac związanych z wyburzeniem i budową nowego obiektu mostowego nad rzeką Kłodnicą ?
Którędy poprowadzona powinna zostać alternatywna trasa przejazdu dla zmotoryzowanych, na czas robót ?
Od chwili wyłonienia wykonawcy prac, trwają zawansowane analizy i rozmowy związane z przygotowaniem tymczasowej organizacji ruchu.
Trasą tą poruszać się będą nie tylko samochody, ale także autobusy komunikacji miejskiej.
W ostatnim czasie, odbył się przejazd techniczny autobusu, którego celem było sprawdzenie czy znajdujące się na etapie propozycji, założenia organizacji ruchu, będą optymalnymi.
Według wstępnych planów, autobusy kursujące ul. Wrocławską poruszałyby się ulicami: Wrocławską, Strzody, Dworcową, Kłodnicką, do ulicy Częstochowskiej.
Autobusy, których trasa prowadzi ul. Strzody, przejeżdżałyby ulicami: Wyszyńskiego, Dworcową, Kłodnicką, do ulicy Częstochowskiej.
Alternatywnie, przystanek z ul. Wrocławskiej znajdujący się przy budynku Straży Pożarnej zostałby tymczasowo utworzony na ul. Kłodnickiej.

Koncepcja przebudowy ul. Zwycięstwa

Idea koncepcji

Ideą wykonania koncepcji zagospodarowania ulicy Zwycięstwa jest przywrócenie jej reprezentacyjnego charakteru i ożywienie poprzez dostosowanie do potrzeb wszystkich użytkowników przestrzeni, tj. ulicy łączącej Stare Miasto z Dworcem PKP, a w niedalekiej przyszłości z nowoczesnym Centrum Przesiadkowym.

Przestrzeń dla każdego

Koncepcją objęto obszar ulicy Zwycięstwa, na odcinku od skrzyżowania z ul. Dubois do skrzyżowania z Placem Inwalidów Wojennych. Główne zmiany zaproponowane przez projektanta dotyczą zawężenia jezdni i wydzielenia dodatkowego pasa, którym poruszałby się pojazd alternatywny dla obecnie funkcjonującego autobusu. Opracowanie przewiduje także wymianę nawierzchni jezdni ul. Zwycięstwa (w nawiązaniu do jej charakteru i estetyki) oraz chodników.
Chodnik prowadzący od dworca PKP w kierunku Rynku, byłby traktem dedykowanym do szybkiego przemieszczania się pieszych. Po drugiej stronie, autor koncepcji zaprojektował m.in. chodnik, zieleń, ławeczki i miejsca do postoju rowerów. Zaplanowano także wprowadzenie szeregu ułatwień dla osób niepełnosprawnych w ramach tzw. projektowania uniwersalnego.

Opracowanie koncepcji zakłada także, wprowadzenie strefy ograniczonej prędkości do 30 [km/h] obejmującej ulicę Zwycięstwa. Wynik szczegółowych analiz pokazał, że nie ma możliwości całkowitego wyłączenia ul. Zwycięstwa z ruchu kołowego.

W przekroju ulicy została zaprojektowana, wydzielona, dodatkowa przestrzeń do poruszania się w przyszłości tzw. pojazdu specjalnego/alternatywnego dla dotychczasowego autobusu. Miałby on kursować wahadłowo na odcinku pomiędzy Placem Inwalidów Wojennych a dworcem kolejowym.
Koncepcja nie zakłada zastosowania separacji ruchu rowerowego. Rowerzyści będą poruszać się jezdnią.

Strefa zamieszkania - przypomnienie


(źródło: Wikipedia)

Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach przypomina i apeluje do kierowców o przestrzeganie praw pieszych, szczególnie w miejscach gdzie ustanowiona została strefa zamieszkania jak np. gliwickiej Starówce czy na odcinku ul. Siemińskiego.
Czym jest STREFA ZAMIESZKANIA ?
W takim miejscu, pieszy nie jest zobowiązany do korzystania z chodnika lub pobocza. Ma prawo korzystać z całej szerokości jezdni, na której ma pierwszeństwo przed samochodami.
Kierowcy mogą poruszać się tu co najwyżej 20 km/h.
Przypominamy, że strefa zamieszkania m.in. obowiązuje na obszarze Starego Miasta zamkniętego ulicami Górnych Wałów i Dolnych Wałów.
Pieszych także prosimy o rozwagę.

Waze - sprawniej przejedziemy przez Gliwice

Wcześniej Chorzów i Zabrze, a teraz Gliwice, przystąpiły do międzynarodowego programu wymiany danych w ramach programu Waze Connected Citizens.
Chodzi o wymianę informacji, dzięki którym kierowcom jeździ się lepiej i sprawniej. To także duża korzyść dla środowiska, bo umieszczając informacje o utrudnieniach ominiemy je bez stania w korkach, zmniejszając tym samym zanieczyszczenie powietrza spalinami.
Dzięki nawiązanej współpracy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach z firmą Waze, informacje o odcinkach dróg objętych utrudnieniami, spowodowanymi np. budową czy remontami dróg, a także tymi, które związane są z organizacją różnego rodzaju imprez sportowych, wymagających zajęcia pasa drogowego, są za pośrednictwem aplikacji Waze, dodawane do Google Maps. To spore ułatwienie dla tych, którzy poruszają się po Gliwicach, korzystając z nawigacji samochodowej. Dzięki temu mogą ominąć utrudnienia.
Program stworzony przez Google, współpracujący z aplikacją mobilną Waze, opiera się o bezpłatną wymianę danych dotyczących ruchu drogowego. Są one przekazywane w czasie rzeczywistym, a korzystający z nawigacji Google i Waze mogą na bieżąco śledzić to co dzieje się na drogach Gliwic.

Obwodnica zachodnia- front robót

Budowa fragmentu obwodnicy zachodniej, na odcinku od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej toczy się już pełną parą. Obecnie realizowane są roboty ziemne, które wykonawca rozpoczął od strony ul. Daszyńskiego. Dotąd prace skupiały się na wytyczeniu pasa obwodnicy i pracach przygotowawczych. Obecnie od strony ul. Rybnickiej trwa usuwanie warstwy humusu i przygotowanie dróg serwisowych, pozwalających na dojazd do miejsc, gdzie prowadzona jest budowa. W najbliższym czasie, jak zapewnia wykonawca, realizacja robót nie spowoduje większych utrudnień dla kierowców.

Budowany odcinek zachodniej obwodnicy miasta będzie miał jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Powstanie także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Droga będzie oświetlona i wyposażona w tablice zmiennej treści.
Budowę realizuje konsorcjum firm Eurovia Polska i PRUIM za kwotę ok. 82,6 mln zł.

Inwestycja powstaje dzięki unijnemu wsparciu.  85% dofinansowania uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 (Działanie 4.2: Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego).

 

Toszecka-Pionierów-Myśliwska - przebudowa

Płynny przejazd przez skrzyżowanie, poprawa bezpieczeństwa zarówno pieszych jak i kierowców, to wszystko będzie możliwe na skrzyżowaniu ulic: Toszeckiej-Pionierów-Myśliwskiej i jego obrębie, już za około 7 miesięcy.
Umowa z wykonawcą, który zrealizuje to zadanie, została podpisana. Firma Strabag Sp. z o.o. nie tylko przebuduje skrzyżowanie, ale także wybuduje zatokę autobusową i ułoży chodniki.
Dzięki wprowadzeniu zmian w organizacji ruchu, w zdecydowany sposób, poprawi się także, bezpieczeństwo pieszych. Z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących, przy przejściach ułożona zostanie specjalna kostka.

Poprawa przepustowości będzie możliwa, dzięki wprowadzeniu zmian. Po przebudowie, kierowcy poruszający się ul. Toszecką, dojeżdżając do skrzyżowania, będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu: dla skręcających w lewo, dla jadących na wprost i osobny dla skręcających w prawo.
Przejeżdżający przez skrzyżowanie na wprost, będą poruszali się dwoma pasami ruchu, które w miarę oddalania się od krzyżówki, zwężą się do jednego.
Zakres przebudowy, której koszt wyniesie ok. 6,5 mln zł,  obejmie odcinek od skrzyżowania z ul. Wojciecha do zjazdu, do restauracji Mc Donald’s.

Jak mogłaby wyglądać ul. Chorzowska

Jak mogłaby wyglądać ul. Chorzowska ? Jakiego rodzaju zmiany można na niej wprowadzić? Czy na obecnie istniejącym nasypie, wzdłuż tej ulicy, powstanie rolkostrada ?
M.in. na te pytania odpowie dopiero projekt zagospodarowania pasa drogowego ulicy Chorzowskiej z wykorzystaniem terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym.  
Do 19 marca br. zainteresowani projektanci, mogą zgłaszać się do przetargu ogłoszonego przez Zarząd Dróg Miejskich.
Projekt, powstanie w oparciu o istniejącą koncepcję zagospodarowania ul. Chorzowskiej. Według jej wstępnych założeń, zmiany miałyby objąć odcinek, od skrzyżowania ulic: Zabrskiej -Dąbrowskiego  i Poniatowskiego do zajezdni tramwajowej przy ul. Chorzowskiej.
Głównym założeniem zmian jest poprawa parametrów funkcjonalno-użytkowych ulicy, a także bezpieczeństwa uczestników ruchu z niej korzystających.
Zadaniem projektanta, w przygotowywanej dokumentacji, będzie rozwiązanie przebiegu ciągów pieszych, rowerowych, rozważenie zmian w lokalizacji zatok autobusowych i budowę stanowisk postojowych dla samochodów. Opracowanie powinno zawierać także wskazanie miejsc pod małą architekturę : ławki, stojaki dla rowerów. To wszystko w otoczeniu kompozycji zieleni niskiej i wysokiej.
Otwarcie ofert i wyłonienie ewentualnego wykonawcy dokumentacji projektowej odbędzie się w przyszłym tygodniu. Potem projektant będzie miał ok. 1 roku na przygotowanie projektu budowlanego i wykonawczego, niezbędnego do realizacji zadania.

Tylko czekać, aż się zazielenią

Leszczyna turecka – to absolutna nowość w Gliwicach, która w ostatnim czasie pojawiła się w pasach drogowych. Drzewo jest wytrzymałe na trudne miejskie warunki, a co najważniejsze dla bezpieczeństwa kierowców, ma niedużą koronę drzewa i jest gatunkiem odpowiednim dla terenów zurbanizowanych.
W ostatnim czasie, swoje miejsce w pasach drogowych, administrowanych przez Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach, znalazło 810 krzewów i 342 drzewa.
Wśród gatunków drzew "królują": Graby, Jarząby szwedzkie , Katalpy i Lipy drobnolistne.
Nowa roślinność pojawiła się m.in. na ulicach: Błonie, Biegusa, Wschodniej i Paulińskiej.

Nasadzenia w pasach drogowych, prowadzone są w miejscach, w których nie będą ograniczały widoczności kierującym.
W obrębie miasta sadzone są głównie drzewa o małych koronach, formie kulistej lub kolumnowej.
Drzewa i krzewy, które są aktualnie nasadzane, zostały sprowadzone z jednej z najbardziej uznanych szkółek w Krakowie i z terenu Czech.

Wiosnę da się odczuć nawet w pasach drogowych

Ferią barw kwitną pasy drogowe Gliwic. Kolorowo i pięknie jest nie tylko wzdłuż głównych, ale także bocznych ulic miasta.
Przydrożne miejsca zajmują nasadzone w ubiegłym roku i latach wcześniejszych : krokusy, żonkile i tulipany w pełni prezentując się przejeżdżającym kierowcom i pieszym. Pasy drogowe ozdabiają również śnieżyce i szafirki.
Łącznie, kwiatami obsadzona została powierzchnia ponad 400 metrów kwadratowych w pasach drogowych.
Kolorowe miejsca można podziwiać m.in. na skrzyżowaniu ulic : Okulickiego, przy rondzie im. Andersa, ul. Styczyńskiego, ul. Pionierów, ul. Perseusza, ul. Dworcowej czy ul. Jagiellońskiej.
Każdego roku pracownicy referatu zieleni starają się ukwiecać kolejne miejsca w Gliwicach.

Śnieżyce wiosenne

Wiosna w pasach drogowych nie musi być „nudna”. Wręcz przeciwnie, z każdym dniem będzie coraz bardziej kolorowa. Już teraz można dostrzec żółte, fioletowe i białe kwiaty, a w ciągu najbliższych tygodni, pasy drogowe będą tonęły we wszystkich bodaj odcieniach barw.
Przydrożne nasadzenia różnego rodzaju mieszanek, kwiatów cebulowych wychylają się coraz bardziej do pierwszych, wiosennych promieni słońca. Pospiesznie z ziemi wyrosły już krokusy. W najbliższym czasie pojawią się żonkile, tulipany i śnieżyce wiosenne, informując nas o tym, że wielkimi krokami zbliża się zmiana pory roku.

Kolorowe pobocza będzie można zobaczyć m.in. przy: ul. Jagiellońskiej, ul. Zwycięstwa, rondzie Byliny, ulicach: Bereniki, Perseusza, Pionierów, Styczyńskiego i Okulickiego, Dworcowej czy Żwirki i Wigury.

 

Utrudnienia na DTŚ

Zawężenie pasów ruchu, ograniczenie prędkości wprowadzone zostały (3 kwietnia) na odcinku Drogowej Trasy Średnicowej. Na wysokości wiaduktu przy ul. Wschodniej prowadzone są roboty gwarancyjne związane z naprawą nawierzchni jezdni. Utrudnienia w ramach I -go etapu robót potrwają ok. miesiąca.
Na czas prac wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu. W I etapie, dwa pasy w kierunku Katowic będą wyłączone, kierowcy pojadą tylko jednym pasem. W kierunku centrum Gliwic, zamknięty będzie lewy pas ruchu.
Roboty, których zakończenie planowane jest w IV kwartale br. będą realizowane etapami wraz ze zmianami w organizacji ruchu, o których będziemy informowali na bieżąco.

Drogi wewnętrzne - w administracji ZDM

Zarządowi Dróg Miejskich w Gliwicach nadano nowy statut (Uchwała Rady Miasta Gliwice nr III/38/2019 z dnia 7 lutego 2019 r.).
Na jego podstawie, Jednostce powierzono zarządzanie drogami wewnętrznymi,  stanowiącymi własność Gminy Gliwice lub Skarbu Państwa.
Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach wykonywał będzie zadania określone w art. 8 ust. 2 Ustawy o drogach publicznych w stosunku do ww. dróg wewnętrznych, a to oznacza, że zajmie się m.in. ich przebudową, remontem i utrzymaniem. Realizował będzie również czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.  o gospodarce nieruchomościami w zakresie gospodarowania nieruchomościami zajętymi pod wskazane drogi wewnętrzne, czyli  w zakresie dzierżawy i użyczenia nieruchomości.

Wielkie malowanie

Blisko 100 tyś. m2 zajmuje w Gliwicach poziome oznakowanie na drogach publicznych, administrowanych przez Zarząd Dróg Miejskich. Właśnie ruszyły prace związane z jego odnawianiem. Odświeżone zostaną oznakowania przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów, wyznaczające powierzchnie wyłączone z ruchu, strzałki, linie krawędziowe, segregacyjne, bezwzględnego zatrzymania czy wyznaczające miejsca postojowe.


Dla komfortu kierowców, roboty realizowane są w godzinach wieczornych i nocnych.

ul.Marynarska zamknięta dla ruchu

Zamknięty został (09.04.2019 r.) przejazd ul. Marynarską. Powodem są prace związane z wykonaniem nawierzchni. Na czas robót ulica pozostanie zamknięta dla ruchu kołowego. Zakaz nie dotyczy dojeżdżających do posesji. Zakończenie prac planowane jest w ostatnich dniach maja br.

Starówka - sprzątanie po nowemu

Nowa umowa i nowe zasady sprzątania obowiązują na gliwickiej Starówce.
Na ulicach okalających Rynek, sprzątanie odbywa się wzorem dotychczasowego terminarza czyszczenia płyty gliwickiego rynku (7 dni w tygodniu). Teraz każdego dnia uliczki Starego Miasta są zamiatane, a mycie ich nawierzchni, uzależnione zostało od stopnia zabrudzenia.
Sprzątanie odbywa się przy użyciu specjalistycznych, pojazdów małych gabarytów, które z łatwością mieszczą się wśród ciasnej miejskiej zabudowy naszej Starówki. Samochody wyposażone są m.in. w system szczotek i dysz oraz zbiornik na wodę, odkurzacz zewnętrzny i myjkę wysokociśnieniową. Dodatkowo pracownicy firmy sprzątającej będą usuwać śmieci spod zaparkowanych samochodów.
Porządkowanie prowadzone jest od poniedziałku do niedzieli włącznie.
Zarząd Dróg Miejskich zwraca się z prośbą do mieszkańców oraz kierowców parkujących w obrębie Starówki, o wyrozumiałość i ułatwienie firmie sprzątającej wykonywanie swoich zadań.

Wspólnie dbajmy o porządek

 

Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach przypomina, że zgodnie z Uchwałą Rady Miasta Gliwice ( nr XIII/323/2016, z dnia 4 lutego 2016 r.) i regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gliwice, obowiązek posiadania koszy na śmieci w przestrzeni publicznej to nie tylko obowiązek gminy, ale także właścicicieli nieruchomości, na których znajdują się obiekty użytku publicznego. Są oni zobowiązani do ustawienia na tychże terenach lub obiektach, koszy na odpady. Przypominamy, że prowadzący działalność handlową branży spożywczej oraz gastronomicznej, powinni przed swoimi lokalami dodatkowo ustawić kosze na odpady stałe dostępne dla klientów i na bieżąco je opróżniać.

Kamery termowizyjne w służbie drogowej

Kamery termowizyjne w służbie drogowej.
Jak dotąd miały zastosowanie w różnych dziedzinach naszego życia.
Z tego dobrodziejstwa skorzystać postanowił Zarząd Dróg Miejskich, który działanie tych urządzenia testuje na skrzyżowaniach. Wszystko po to, aby ułatwić sprawny przejazd rowerzystom.
Obecnie prowadzone są testy dwóch kamer termowizyjnych. Obie zainstalowano na skrzyżowaniu z sygnalizacją ulicy DTŚ – Śliwki – Orlickiego – Wybrzeża Armii Krajowej. Kamery wyposażone są w przetworniki, których detekcja oparta jest na analizie promieniowania podczerwieni. Po wykryciu rowerzysty, obraz automatycznie wysyłany jest do sterownika z żądaniem zielonego światła dla tej grupy uczestników ruchu. Prawdopodobnie, jeszcze w tym roku, w to innowacyjne rozwiązanie wyposażone zostaną trzy sygnalizacje : DTŚ - Śliwki - Orlickiego - Wybrzeża Armii Krajowej, Wyspiańskiego – Orlickiego i Kozielska - przy Szkole Podstawowej nr 1.
Niewykluczone, że po zakończonych testach, w ostatnim kwartale tego roku zapadnie decyzja czy kolejne sygnalizacje świetlne w naszym mieście wyposażone zostaną w kamery termowizyjne.

Strefa Płatnego Parkowania została rozszerzona

Od lipca 2018 r. Strefa Płatnego Parkowania w Gliwicach, decyzją Rady Miasta Gliwice, została rozszerzona o dodatkowe płatne miejsca parkingowe.
Do strefy został włączony parking nad Drogową Trasą Średnicową oraz fragment ulicy Dubois – od ul. Zwycięstwa do ronda Stanisława Byliny (strefa płatnego parkowania).

STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA - www.parkowaniegliwice.pl

W związku z licznymi zapytaniami mieszkańców, dotyczącymi STREFY PŁATNEGO PARKOWANIA (SPP) w Gliwicach, prezentujemy cennik opłat oraz mapę, na której zaznaczono obszar objęty strefą płatnego parkowania. Szczegółowych informacji udziela operator płatnego parkowania - Śląska Sieć Metropolitalna Sp. z o.o., nr tel. 32 441 90 60 | tel. 32 441 90 34.
Odpowiedzi na pytania można znależć także na stronie internetowej www.parkowaniegliwice.pl

Opłata obowiązująca w:

Opłata zł/h

Podstrefa A

Podstrefa B

pierwszej godzinie

Opłata minimalna wymagana* i wyższa jest przeliczana na minuty postoju

2,80

 

0,70*

1,60

 

0,40*

drugiej godzinie

3,30

1,90

trzeciej godzinie

3,90

2,20

czwartej i piątej godzinie

2,80

1,60

Opłata wnoszona jednorazowo** za pięć

i więcej godzin w danym dniu.

Opłata w wysokości wyższej niż 15,60 zł dla podstrefy A i 8,90 zł dla podstrefy B jest przeliczana na minuty postoju w kolejnych dniach.

15,60**

8,90**

 

 

Opłaty dodatkowe za postój w strefie płatnego parkowania

Informujemy o możliwości dokonywania opłat dodatkowych w wysokości 50,00 zł za brak biletu parkingowego, w strefie płatnego parkowania w Gliwicach. Dotyczy to opłat, które nie zostały uregulowane w terminie do 7 dni od dnia parkowania pojazdu.
Opłatę dodatkową można wpłacać na rachunek bankowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.
W tym celu uruchomiono konto w ING Bank Śląski nr 64 1050 1230 1000 0024 1695 2105.
W tytule przelewu należy wskazać numer rejestracyjny pojazdu oraz datę nieuiszczenia opłaty za parkowanie.